Algemene voorwaarden
Definities
NOBA Hospitality, gevestigd te Almelo onder KvK nr. 88451704.
Klant: degene met wie NOBA Hospitality een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: NOBA Hospitality en klant samen.
Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens NOBA Hospitality.
Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Aanbiedingen en offertes
Aanbiedingen en offertes van NOBA Hospitality zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand na opstellen geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
Aanvaarding
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt NOBA Hospitality zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt NOBA Hospitality slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
Annuleringskosten
1. De opdrachtgever kan binnen 2 dagen na ondertekening van de offerte gratis annuleren, tenzij anders overeengekomen.
2. Bij annulering binnen 3 weken van de opdracht, dient de opdrachtgever 10% van de overeenkomst te betalen, tenzij anders overeengekomen.
3. Bij annulering binnen 2 weken van de opdracht, dient de opdrachtgever 20% van de overeenkomst te betalen, tenzij anders overeengekomen.
4. Bij annulering binnen 1 week van de opdracht, dient de opdrachtgever 30% van de overeenkomst te betalen, tenzij anders overeengekomen.
Prijzen
Alle prijzen die NOBA Hospitality hanteert zijn in euro’s, dit wordt ook benoemd inclusief btw. En exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reiskosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door NOBA Hospitality vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van NOBA Hospitality, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Indien partijen voor een dienstverlening door NOBA Hospitality een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
NOBA Hospitality is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient NOBA Hospitality de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
NOBA Hospitality heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
De consument heeft het recht om de overeenkomst met NOBA Hospitality op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Betalingen en betalingstermijn
NOBA Hospitality mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
De klant dient betalingen achteraf binnen 14 dagen na levering van de dienst te hebben voldaan.
Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat NOBA Hospitality de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
NOBA Hospitality behoudt zich het recht voor om een levering van een dienst afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten.
Gevolgen niet tijdig betalen
Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is NOBA Hospitality gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% oer maand voor handstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de klant in verzuimd is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan NOBA Hospitality.
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag NOBA Hospitality zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan zijde van de klant, zijn de vorderingen van NOBA Hospitality op de klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door NOBA Hospitality, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan NOBA Hospitality te betalen.
Herroepingsrecht
Een consument kan een aanvraag van een dienst gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
De dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding betreft
De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
Het geen dienst betreft die met instemming van de klant volledig worden uitgevoerd binnen de 14 kalenderdagen bedenktijd en waarbij de klant uitdrukkelijk om de heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
Zodra de consument de overeenkomst levering van de dienst heeft gesloten
De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@nobahospitality.nl
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan NOBA Hospitality te verrekenen met een vordering op NOBA Hospitality.
Verzekering
De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
Zaken van NOBA Hospitality die bij de klant aanwezig zijn
Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De klant geeft op eerste verzoek van NOBA Hospitality de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor NOBA Hospitality enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Uitvoering van de overeenkomst
NOBA Hospitality voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
NOBA Hospitality heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat NOBA Hospitality tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat NOBA Hospitality tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Informatieverstrekking door de klant
De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan NOBA Hospitality.
De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert NOBA Hospitality de betreffende bescheiden.
Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door NOBA Hospitality redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Vrijwaring
De klant vrijwaart NOBA Hospitality tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door NOBA Hospitality geleverde producten en/of diensten.
Klachten
De klant dient een door NOBA Hospitality geleverde dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant NOBA Hospitality daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen op de hoogte te stellen.
Consumenten dienen NOBA Hospitality uiterlijk binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat NOBA Hospitality in staat is hierop adequaat te reageren.
De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat NOBA Hospitality gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan NOBA Hospitality.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling NOBA Hospitality ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als NOBA Hospitality een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan NOBA Hospitality verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid NOBA Hospitality
NOBA Hospitality is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Indien NOBA Hospitality aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
NOBA Hospitality is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
Indien NOBA Hospitality aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Fotorechten en publicatie hiervan
Foto’s of beeldmateriaal wat tijdens een opdracht wordt gemaakt kan worden gebruikt ter promotie van de activiteiten van NOBA Hospitality.
Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van NOBA Hospitality vervalt in elke geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk wetboek.
Recht op ontbinding
De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer NOBA Hospitality toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
Is de nakoming van de verplichtingen door NOBA Hospitality niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat NOBA Hospitality in verzuim is.
NOBA Hospitality heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien NOBA Hospitality kennis heeft gekomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van NOBA Hospitality in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan NOBA Hospitality kan worden toegerekend in een van de wil van NOBA Hospitality onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van NOBA Hospitality kan worden verlangd.
Tot de in lid 1 genoemde overmachtssituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
Indien zich een overmachtssituatie voordoet waardoor NOBA Hospitality 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat NOBA Hospitality er weer aan kan voldoen.
Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen die overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
NOBA Hospitality is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.
Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Wijziging algemene voorwaarden
NOBA Hospitality is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
Grote inhoudelijke wijzigingen zal NOBA Hospitality zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van NOBA Hospitality.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat NOBA Hospitality bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluiten het Nederlands recht van toepassing.
De Nederlandse rechter in het arrondissement waar NOBA Hospitality is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 28-5-2024